Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski, Karina Stasiuk-Krajewska (redakcja)
Teorie komunikacji i mediów
W przeciwieństwie do dwóch ostatnich dekad XX w. współczesne teorie komunikowania i mediów wydają się nawet czytelnikowi dobrze zorientowanemu w rozległości współczesnej refleksji naukowej na ten temat wprost nieobjęte.
Vol. 1/2009, ISBN 978-83-7432-559-2, 390 str., redakcja: Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski
Prezentowany zbiór nie stanowi systematycznego wykładu teoretycznego ani też nie rości sobie pretensji do ogarnięcia wszystkich aspektów komunikowania. Jest jednak publikacją ciekawą i swoiście instruktażową. Czytany korpus tekstów redaktorzy złożyli nie w strukturalną całość, lecz w intrygujący almanach naukowy z rozpoznawania współczesności mediów zarówno klasycznych, jak i zdigitalizowanych.
Vol. 2/2010, ISBN 978-83-7432-651-3, 274 str., redakcja: Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski
Zdecydowana większość artykułów w tomie dotyczy zjawiska medializacji. Punkt widzenia większości autorów jest raczej empiryczny niż teoretyczny. Medializacja dotyczy przeróżnych dziedzin społecznej komunikacji, zaś jej zawrotna kariera związana jest niewątpliwie z dynamiką rozwoju funkcyjnego systemu mediów. W konsekwencji inne społeczne systemy funkcyjne jakoś temu wzrostowi usiłują sprostać, a medializacja jest ceną, jaką za to płacą. Na przykład społecznego zainteresowania rozmaitymi epidemiami, które przecież nie są charakterystyczne wyłącznie dla naszych czasów, nie da się wytłumaczyć jakimiś osobliwymi postępami nauk przyrodniczych, w tym szczególnie medycznych. Natomiast świetnie się one tłumaczą zainteresowaniem medialnym. Nie inaczej jest ze sportem, edukacją oraz polityką.
Vol. 3/2010, ISBN 978-83-7432-652-0, 426 str., redakcja: Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski
Tom charakteryzuje się różnorodnością stanowisk badawczych, a także wyraża pewne dające się zaobserwować w wiedzy o komunikacji proporcje między rozważaniami teoretycznymi a badaniami empirycznymi. Redaktorzy nie traktują ich jako konkurencyjnych, gdyż uważają, że nie ma dobrych badań empirycznych bez leżących u ich podstaw teorii, nie ma też teorii, które mogą być swobodnie zawieszone w empirycznej próżni. Widać jednak wyraźnie, że coraz większa grupa badaczy skłonna jest przychylać się ku konstruktywizmowi w badaniach komunikacji.
Vol. 4/2011, ISBN 978-83-7432-777-0, 386 str., redakcja: Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski
Kolejny tom w serii adresowanej do medioznawców. Opracowanie, zawierające raporty z badań, studia przypadku, pogłębione eseje, naukowe artykuły – nie jest jednolite, zawiera różne podejścia formalne i metodologiczne, strategie badawcze przyjęte wobec środowiska mediów – jednakże w całości zasługuje na uwagę.
Vol. 5/2012, ISBN 978-83-7432-872-2, 400 str., redakcja: Marek Graszewicz
Tom jest w zasadzie kontynuacją wszystkich zasadniczych tendencji teoretycznych, które pojawiły się w poprzednich tomach serii. Przeważające w nim wątki konstruktywistyczne nie oznaczają raczej, by ta metoda badawcza stawała się w komunikacjonizmie dominująca. Wynika to raczej z faktu, że to jeden ze sposobów badania komunikacji, zyskujący na atrakcyjności, szczególnie wśród badaczy pokoleń młodszych, a tacy są głównie autorami zamieszczonych tu tekstów.
Vol. 6/2013, Poprawność i stosowność w komunikacji, ISBN 978-83-7432-988-0, 434 str., redakcja: Marek Graszewicz
W tomie znalazły się teksty dotyczące poprawności i stosowności w komunikacji. Wiąże się z tym temat etykiety i grzeczności. Ponadto czytelnik znajdzie tu także teksty charakteryzujące się różnorodnością tematów, metod i postaw. Autorzy prezentowanych artykułów tak jak w poprzednich tomach opierają się pokusom paradygmatyzacji wiedzy o komunikacji.
Vol. 7/2014, Od teorii do empirii, ISBN 978-83-7977-062-5, 400 str., redakcja: Karina Stasiuk-Krajewska, Marek Graszewicz
Tom jest zbiorem tekstów różnorodnych, które mieszczą się ogólnie w ramach problematyki komunikacji pojmowanej jako system, proces, narzędzie i rezultat. Założeniem autorów i redaktorów była relacyjna wizja wiedzy o komunikacji. Nieprzypadkowo różnorodność stanowi równowagę teorii i empirii, które są nierozłączne. W publikacji obok referatów w języku polskim czytelnik znajdzie też teksty w językach angielskim i słowackim.
Vol. 8/2016, Horyzonty komunikacji, ISBN 978-83-7977-191-2, 256 str., redakcja: Marek Graszewicz
Tradycyjnie w kolejnym tomie podejmowane są tematy o dużej różnorodności i szerokiej gamie metod badawczych. Po raz pierwszy zamieszczono artykuły autorów z Europy Wschodniej, którzy są stypendystami fundacji Kirklanda, wspierającej demokratyczne przemiany w tej części świata. Zarówno one, jak i inne teksty dotyczące choćby politycznego marketingu czy zjawisk w kulturze i komunikacji dotąd niebadanych uzasadniają tytuł tomu.
Ten produkt jest niedostępny dla koszyka.
Recenzje produktu
- Śląsk
- Nauki filologiczne
- Nauki o historii, kulturze i religii
- Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
- Nauki społeczne i prawne
- Nauki matematyczno-przyrodnicze
- Sztuka i architektura
- Medycyna
- Sport
- Książki w językach obcych
- Literatura piękna
- Książki dla dzieci i młodzieży
- Literatura faktu
- Albumy i katalogi
- Podręczniki
- Poradniki, przewodniki, leksykony
- Serie wydawnicze
- Czasopisma
- E-booki
- OUTLET
- Promocje
- Nowości
- Bestsellery
- Open Access